De ramen

Gebrandschilderde ramen

De drie gebrandschilderde ramen boven de kansel vormen een prachtige blikvanger. Qua vorm zijn ze identiek aan de 36 ramen die onder de daklijst zijn geplaatst, maar ze trekken de aandacht vanwege hun plek voorin het kerkgebouw en het prachtige kleurgebruik. De brandschildering zit vol symboliek en verwijzingen naar de drie-enige God: Vader, Zoon en Heilige Geest.


God de Vader

Het meest linkse raam toont symbolen die bij het Koningschap van God de Vader horen: een kroon, een scepter en een rijksappel, een verwijzing naar de wereld. Dat is ook wat we geloven: God is Koning en Hij regeert de wereld en de kerk, ook al zien we niet altijd hoe Hij dat doet. Zijn koningschap is eeuwig en Hij werkt aan de komst van zijn Koninkrijk op aarde. Dat doet Hij door zijn Zoon Jezus Christus, die als mens naar de aarde is gekomen en door zijn lijden en sterven mensen verlost van zonde en schuld en hen rechtvaardig voor God maakt.


God de Zoon

God de Zoon, Jezus Christus, is niet als mens in de ramen afgebeeld, maar we kunnen wel verwijzingen naar Hem herkennen in de verschillende afbeeldingen: zo kan de boekrol in het tweede raam, dat boven de kansel, een verwijzing zijn naar Openbaring 5, waarin we lezen dat Christus (als het Lam) de boekrol mag openen. Jezus Christus regeert immers namens de Vader. Daarnaast is de boekrol een verwijzing naar de Bijbel, ook wel het Woord van God genoemd. In de Bijbel staat dat het Woord mens geworden is in de persoon van Jezus Christus (Johannes 1), daar zou de boekrol ook naar kunnen verwijzen.

God de Heilige Geest

Dat de afbeelding van de boekrol, de gevouwen handen en de duif boven de kansel is geplaatst, is niet toevallig. In de zondagse erediensten gaat de Bijbel namelijk open en wordt de blijde boodschap verkondigd. Er wordt samen gebeden, voor elkaar en voor de wereld. We geloven dat de God Heilige Geest, die vaak wordt afgebeeld als een duif (Lukas 3, 21-22) via de Bijbel tot ons spreekt en ervoor zorgt dat de blijde boodschap in de harten van mensen komt.

God doet wonderen

Tijdens zijn leven op aarde heeft Jezus veel wonderen gedaan, lees maar eens het wonder van de vijf broden en twee vissen zoals dat in Lucas 9 staat: Jezus geeft duizenden mensen te eten van deze vijf broden en twee vissen. Die vijf broden en twee vissen zijn afgebeeld op het rechter raam. In dat wonder laat Jezus Gods almacht zien. Daarmee is het wonder van de vijf broden en twee vissen een teken van de komst van Gods Koninkrijk, waar we verlangend naar uitzien.